Wywołana uczeniem się plastyczność drugorzędowej reprezentacji czuciowej

Kora somatosensoryczna mózgu zawiera pole pierwszorzędowe (SI) I drugorzędowe (SII), które różnią sie dokładnością somatotopii, zorganizowaniem topograficznym I funkcją. Rola SII w przetwarzaniu informacji dotykowych nie jest dobrze poznana. SII aktywowana jest obustronnie podczas zadań uwagowych a także odgrywa rolę w pamięci dotykowej i integracji czuciowo-ruchowej. Zmierzyliśmy zmiany plastyczne w aktywacji SII zachodzące pod wpływem uczenia asocjacyjnego opartego na warunkowaniu klasycznym, podczas którego jednostronne pobudzenie rzędu wibryss było sprzężone z bodźcem awersyjnym. Trening składał się z 3 dziesięciominutowych sesji podczas których podawano 40 par bodźców. W 24 godziny po zakończeniu treningu, aktywacja kory wywołana pobudzeniem wibryss była wizualizowana przy pomocy autoradiografii [14C]-2-doeksyglukozy. Uprzednio opisałyśmy powiększenie korowej reprezentacji „trenowanego” rzędu wibryss w przeciwstronnym SI. Teraz mierzyliśmy szerokość i intensywność wyznakowania aktywowanego obszaru SII. Stwierdziłyśmy, że badane parametry zmieniają się w SII w obu półkulach mózgu. Ich wzrost zaobserwowałyśmy w II/II i IV warstwie kory. Najwyraźniej plastyczność SII nie jest prostym odbiciem zmian zachodzących w SI. Może to być skutkiem obustronnie integrującej roli SII, jej mniejszej specyficzności topograficznej i silnego zaangażowania w procesy uwagi.

Data publikacji
18 października 2011