Zróżnicowany wpływ wieku na asocjacyjne uczenie się i realną pamięć idiotetyczną u ludzi

Celem pracy było poznanie zmian związanych z wiekiem w dwóch zadaniach pamięci przestrzennej, badanej przy pomocy: (1) Testu Uczenia się Asocjacyjnego (ang. Paired Associates Learning, PAL) z baterii CANTAB Eclipse oraz (2) Testu Realnej Pamięci Idiotetycznej (ang. Real Idiothetic Memory, RIM). Test PAL bazuje na tworzeniu wzrokowo-przestrzennych asocjacji w procesie uczenia się, natomiast test RIM na idiotetycznej nawigacji, wyłącznie na podstawie informacji pochodzących z poruszania się. Choć pogorszone wykonanie testu PAL wraz z wiekiem jest obszernie udokumentowane w literaturze, to efekt wpływu wieku na idiotetyczną nawigację wciąż pozostaje niewyjaśniony.

W badaniu wzięło udział 80 osób zakwalifikowanych do dwóch grup wiekowych tj. 20-29-latków i 64-77-latków. Każda grupa liczyła po 40 uczestników, w tym 20 kobiet i 20 mężczyzn.

W teście PAL na ekranie monitora ukazywało się 6 lub 8 białych kwadratów, które odsłaniały się w przypadkowej kolejności. W jednym z kwadratów znajdował się wzór graficzny, podczas gdy pozostałe były puste. Gdy wszystkie kwadraty odsłoniły się, prezentowany wcześniej wzór ukazywał się na środku ekranu. Zadaniem osoby badanej było wskazanie, w którym kwadracie znajdował się ten wzór.

Test RIM był wykonywany w ciemności na okrągłej arenie o średnicy 3 m. Osoba badana wchodziła na arenę w miejscu START i swobodnie chodząc napotykała obszar, który był sygnalizowany dźwiękiem. Zadanie polegało na powrocie najkrótszą droga do miejsca START.

Osoby starsze znacznie gorzej wykonywały test PAL, w porównaniu do osób młodszych. W przypadku testu RIM nie wykazano istotnych różnic związanych z wiekiem. W obu testach płeć osób badanych nie wpływała na wyniki. Różnice związane z wpływem wieku na wykonanie testów PAL i RIM mogą wynikać z odmiennej kontroli poznawczej realizowanej w różnych sieciach struktur mózgowych.

Data publikacji
2 listopada 2011